girl

Protection de la vie privée

Een initiatief van Google en Test-Aankoop

Online quiz sensibiliseert jongeren voor scams

Jongeren van 12 tot 16 jaar weerbaarder maken tegen online oplichters. Dat is het doel van "Spot de scam", een nieuwe campagne van de FOD Economie.

Niet alleen volwassenen komen in aanraking met phishing, verdachte websites of andere frauduleuze praktijken op het internet. Ook jongeren vormen een interessant doelwit voor oplichters omdat ze zich vaak online en op sociale media bevinden.

Op www.spotdescam.be leren jongeren al spelenderwijs verschillende soorten scams te herkennen en zich ertegen te wapenen. Wie slachtoffer is van online oplichterij, kan dit ook rechtstreeks op de website melden. 

Om de jongeren te bereiken zet de campagne populaire influencers zoals Aaron De Groeve en Thomas Van Achteren in die via TikTok en Instagram hun persoonlijke ervaringen en concrete tips rond oplichterij op het internet delen.

Samen voor een veiliger internet voor jongeren

Naast scams krijgen jongeren ook te maken met fenomenen als cyberpesten, online "challenges", grooming... Ontdek hoe je als ouder betrokken blijft bij de onlineactiviteiten van je kind en wat je kunt doen als je tiener slachtoffer wordt van nare ervaringen online. Jongeren die online problemen ervaren, kunnen terecht op CyberSquad.be om hulp van leeftijdsgenoten en specialisten te vinden.